*~..:: IkLan BerBayaR Beb - Maksudnya ini bisnes bukan main2 ::..~*








|

Khamis, 9 Jun 2011

Kisah Lelaki Tua Buat Duit di Midvalley

 

Sila berkongsi pengalaman saya ketika berkunjung ke MIDVALLEY MEGAMALL
semalam ( 2/2/06) @ 8.00am .

Saya menuju ke Post Office untuk menghantar pesanan CD-ROM 'Idea-Idea Bisnes Yang Hebat  dan Luar Biasa!' kepada para pelanggan saya tetapi rupanya post office di situ buka pukul 10.00am!
Maka terpaksalah saya menunggu di situ, lagipun saya ada temujanji dengan pelanggan lain pada pukul 10.30am di Mid Valley juga.

Saya pun berjalan-jalan tetapi tiada satu kedai pun yang dibuka. Yang kelihatan hanyalah pekerja pembersihan dan juga pekerja2 kedai yang membuat persiapan untuk perniagaan hari itu.

Tetiba saya terpandang seorang apek tua yang menolak sebuah shopping trolley yang sarat berisi vacuum cleaner dan peralatan mencuci lainnya. Saya perhatikan beliau masuk ke sebuah kedai lalu memulakan kerjanya... mencuci dan membersihkan kedai!

Saya hanya memerhatikan beliau bergerak dari sebuah kedai ke kedai yang lainnya. Setelah selesai mencuci kedai ke 7, beliau berjalan ke bangku untuk berehat sebentar. Saya pun pergi ke arahnya dan duduk di sebelah beliau.

Saya katakan saya tertarik dengan apa yang dilakukannya dan ingin berbual dengannya sebentar. Beliau tersenyum lalu ketawa.


Namanya Liew Kok Chan berusia 65 tahun. Hidup bersendirian setelah kematian isterinya 10 tahun lepas. 3 anaknya sudah berkahwin tetapi dah migrate ke UK, USA dan Australia.

Uncle Liew mengatakan beliau merupakan pesara kerani di jabatan kesihatan. Namun disebabkan kesunyian dan juga untuk menampung perubatan penyakit diabetesnya, beliau harus mencari pendapatan tambahan.

Pada umurnya 65 tahun, siapakah yang ingin mengambilnya bekerja? Lalu beliau berfikir mencari idea terbaik untuk mendapatkan wang dengan kudrat yang ada padanya! Nak tahu apa ideanya itu?

Dengan bantuan jiran, beliau mengambil upah sebagai pembersih di sebuah kedai di Mid Valley dengan upah RM10 sehari.Kerjanya ialah vacuum lantai, buang sampah dan lap cermin. Itu sahaja! Semuanya boleh disiapkan dalam masa 15 minit sahaja!

Uncle Liew bekerja dengan tekun dan ini menarik minat ramai lagi pemilik kedai yang lainnya! Beliau bawa peralatan sendiri dan upahnya berpatutan. Ini menarik pemilik-pemilik kedai lainnya untuk mendapatkan khidmatnya!

Maka bermulalah kerjaya baru Uncle Liew sebagai pencuci 'freelance' di Mid Valley.

Kini, Uncle Liew bertanggungjawab membersihkan 20 kedai setiap hari!

Bayangkanlah... 20 kedai x RM10 = RM200 sehari!
RM200 sehari x 7 hari semingggu -= RM1,400 seminggu!
Ini bermakna pendapatan beliau RM5,600.00 sebulan!!

Anda bagaimana? Kerja 9-5 anda memberikan pendapatan sebanyak itu? Lihatlah Uncle Liew menggunakan ideanya yang simple tapi luar biasa untuk meraih pendapatan hanya kerja sambilan selama 5 jam sahaja sehari!

Uncle Liew mendapat banyak permintaan tetapi terpaksa menolaknya kerana itu sahaja yang termampu dilakukannya. Maklumlah...orang tua.

Bagaimana? Tidakkah anda mahu menggunakan idea anda sendiri untuk pendapatan yang lumayan?! Fikirkanlah!
 
Sumber: Forwarded Email
Mahu lebih banyak cerita lain?
Jom Ikuti Saya!

FB / Pages : elqiranibizz
email : elqiranibizz@gmail.com

*****************************************************

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddToAny