*~..:: IkLan BerBayaR Beb - Maksudnya ini bisnes bukan main2 ::..~*








|

Ahad, 13 Mac 2011

INFO : Tanda-tanda Sebelum Muncul Tsunami

Tanda-tanda Sebelum Muncul Tsunami

img


Bencana tsunami biasanya banyak menelan korban nyawa, sehingga perlu ada peringatan diri dan masyarakat. Meskipun teknologi sudah boleh meramal beberapa bencana tapi tidak ada salahnya mengenali tanda-tanda sebelum bencana terutama tsunami, agar dapat segera menyelamatkan diri.

Tsunami adalah serangkaian gelombang yang disebabkan oleh tanah longsor atau gempa bumi besar baik yang terjadi di darat mahupun di laut.
Gelombang tsunami dapat terjadi 5 minit hingga 1 jam setelah longsor atau gempa bumi.

Berikut beberapa tanda-tanda awal datangnya bencana tsunami, seperti yang telah diterbitkan Ehow, Jumaat (11/3/2011), iaitu:
  • Wujudnya gempa bumi awal
Bila anda tinggal di dekat pantai, sebaiknya berhati-hati bila terjadi gempa bumi. Tsunami biasanya terjadi kerana adanya gempa bumi yang telah terjadi di bawah atau di dalam laut. Gempa tidak hanya yang terjadi di daerah anda, tetapi juga di seluruh dunia. Gempa bumi boleh terjadi ribuan kilometer jauhnya dan dapat menyebabkan tsunami terjadi yang merbahaya di daerah Anda.
  • Kedengaran bunyi-bunyi gemuruh
Banyak mangsa tsunami telah mengatakan bahawa wujudnya gelombang tsunami disertai dengan suara gemuruh yang menyerupai keretapi  yang mengangkut barang.
  • Perhatikan penurunan air laut
Jika ada penurunan air laut yang cepat dan bukan waktu air laut surut, maka segeralah mencari tempat perlindungan yang tinggi. Sebelum terjadi gelombang tsunami, air laut akan terlebih dahulu surut dengan cepat dan kemudian kembali dengan kekuatan yang sangat besar.
  • Selalu waspada pada gelombang pertama
Gelombang tsunami pertama tidak selalu yang paling berbahaya, sehingga kita lalai lalu mendekatkan diri dengan garis pantai sampai keadaaan benar-benar aman. Jangan beranggapan bahawa kerana tsunami kecil di satu tempat maka akan kecil juga pada daerah yang lain. Ukuran gelombang tsunami bervariasi dan tidak sama di semua lokasi. Gelombang tsunami juga boleh melakukan perjalanan melalui sungai-sungai yang terhubung ke laut.
Selain tanda-tanda tersebut, alam juga akan memberi tanda sebelum terjadinya bencana, seperti gerakan angin yang tidak biasa, tekanan udara atau cuaca yang ekstrem dan perilaku haiwan yang berubah

Ilmuwan membuat teori bahawa haiwan mampu menangkap getaran-getaran atau perubahan tekanan udara di sekitar mereka yang tidak dapat dilakukan manusia.
"Saya tidak berfikir bahawa ini adalah indera keenam, setidaknya tidak ada yang dapat kita ukur pada saat ini," kata Diana Reiss, Ph.D., direktor penelitian mamalia laut di Wildlife Conservation Society, berpangkalan di Bronx Zoo di New York City, seperti dinyatakan di Foxnews.
Beberapa kelawar, yang aktif di malam hari dan biasanya tidur di siang hari, menjadi sangat aktif setengah jam sebelum gelombang tsunami datang.
Di Sri Lanka dan Thailand ada sebuah cerita tentang gajah-gajah berlari ke bukit satu jam sebelum tsunami tahun 2004 yang menghancurkan desa dan membunuh hingga 150.000 orang di kedua negara itu.
http://us.health.detik.com/read/2011/03/11/161333/1589699/763/tanda-tanda-sebelum-muncul-tsunami


Sumber: Forwarded Email
Mudah2an dapat dimanfaatkan

*****************************************************

1 ulasan:

Nur_amalina30 berkata...

kun fayakun..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddToAny